Švédsko 1973
17.06.1973
Další závod letošního ročníku mistrovství světa formule 1 se jel poprvé ve Švédsku na okruhu Scandinavian Raceway v Anderstopu. Sedmdesát tisíc seveřanů přišlo podpořit jejich hvězdu Ronnie Petersona.
Peterson jel svou čtyřicátou Grand Prix a všechny naladil vítězstvím v tréninku před Cevertem, Stewratem a Fittipaldim.
Havárii v treninku měl Carlos Pace, který je považován za nejnadanějšího mladého jezdce poslední doby. V rychlosti 200km/h ztratil kontrolu nad svým vozem Surtees a při nárazu do hrazení demoloval stroj, sám zůstal nezraněn. Havaroval také Follmer, bez zranění.
Tři dny před závodem ukončil nečekaně kariéru Nanni Galli. V týmu Franka Williamse ho měl nahradit Dán Tom Belso, absolvoval v tréninku jen sedm kol a k závodu nenastoupil, protože se nevešel pohodlně do vozu. Do Švédska nepřijeli ani Amon, de Adamich a Merzario, přestože byli do závodu přihlášeni. Smůlu měl i domáci Reine Wisell. Jeho zapůjčený March mu vypověděl službu už v treninku.
Po startu vyrazil nejlépe Peterson, sledoval ho Fittipaldi, Cevert, Stewart, Reutemann a Hulme. Ve čtvrtém kole předjel Hulme Reutemanna a potom se situace na trati dlouho neměnila. Stewart předjel Ceverta. Situace byla velmi vyrovnaná, mezi prvním Petersonem a pátým Hulmem bylo pouze 12 sekund.
Závěr byl dramatický. Osmnáct kol před koncem předjel Hulme Ceverta, kterému odcházeli pneumatiky a devěd kol před cílem spolu se Stewartem předjeli Fittipaldiho, kterému odešla převodovka. Fittipaldi nakonec odstoupil čtyři kola před cílem. Stewart se z jeho odpadnutí dlouho neradoval. Kvůli závěsu kola musel zpomalovat a nakonec byl rád za páté místo.
Tři kola před cílem se tak objevil na druhém místě Hulme a všiml si, že Petersonův Lotus nesedí dobře na trati. Unikal mu vzduch ze zadní pneumatiky. Hulme cítil, že jeho McLaren je ve formě, vypnul omezovač otáček, vytočil motor na 11 000 a Švéda předjel.
Šťastný Hulme, který pravidelně vyhrává jednu Grand Prix ročně, ke svému vítězství poznamenal: "Chtěl bych dohnat Stewarta, takže budu muset jezdit tak do šedesáti".
Peterson měl skutečně smůlu, vedl od startu až téměř do cíle a ztrati vítězství jedno kolo před koncem závodu. Navíc na domácí trati. Přesto se radoval, vždyť z dosavadních sedmi závodů teprve podruhé dojel do cíle.
Další závod letošního ročníku mistrovství světa formule 1 se jel poprvé ve Švédsku na okruhu Scandinavian Raceway v Anderstopu. Sedmdesát tisíc seveřanů přišlo podpořit jejich hvězdu Ronnie Petersona.
Peterson jel svou čtyřicátou Grand Prix a všechny naladil vítězstvím v tréninku před Cevertem, Stewratem a Fittipaldim.
Havárii v treninku měl Carlos Pace, který je považován za nejnadanějšího mladého jezdce poslední doby. V rychlosti 200km/h ztratil kontrolu nad svým vozem Surtees a při nárazu do hrazení demoloval stroj, sám zůstal nezraněn. Havaroval také Follmer, bez zranění.
Tři dny před závodem ukončil nečekaně kariéru Nanni Galli. V týmu Franka Williamse ho měl nahradit Dán Tom Belso, absolvoval v tréninku jen sedm kol a k závodu nenastoupil, protože se nevešel pohodlně do vozu. Do Švédska nepřijeli ani Amon, de Adamich a Merzario, přestože byli do závodu přihlášeni. Smůlu měl i domáci Reine Wisell. Jeho zapůjčený March mu vypověděl službu už v treninku.
Po startu vyrazil nejlépe Peterson, sledoval ho Fittipaldi, Cevert, Stewart, Reutemann a Hulme. Ve čtvrtém kole předjel Hulme Reutemanna a potom se situace na trati dlouho neměnila. Stewart předjel Ceverta. Situace byla velmi vyrovnaná, mezi prvním Petersonem a pátým Hulmem bylo pouze 12 sekund.
Závěr byl dramatický. Osmnáct kol před koncem předjel Hulme Ceverta, kterému odcházeli pneumatiky a devěd kol před cílem spolu se Stewartem předjeli Fittipaldiho, kterému odešla převodovka. Fittipaldi nakonec odstoupil čtyři kola před cílem. Stewart se z jeho odpadnutí dlouho neradoval. Kvůli závěsu kola musel zpomalovat a nakonec byl rád za páté místo.
Tři kola před cílem se tak objevil na druhém místě Hulme a všiml si, že Petersonův Lotus nesedí dobře na trati. Unikal mu vzduch ze zadní pneumatiky. Hulme cítil, že jeho McLaren je ve formě, vypnul omezovač otáček, vytočil motor na 11 000 a Švéda předjel.
Šťastný Hulme, který pravidelně vyhrává jednu Grand Prix ročně, ke svému vítězství poznamenal: "Chtěl bych dohnat Stewarta, takže budu muset jezdit tak do šedesáti".
Peterson měl skutečně smůlu, vedl od startu až téměř do cíle a ztrati vítězství jedno kolo před koncem závodu. Navíc na domácí trati. Přesto se radoval, vždyť z dosavadních sedmi závodů teprve podruhé dojel do cíle.
1973 Swedish Grand Prix
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7 | Denny Hulme | McLaren-Ford | 80 | 1:56'46.049 | 6 | 9 |
2 | 2 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford | 80 | + 4.039 | 1 | 6 |
3 | 6 | Francois Cevert | Tyrrell-Ford | 80 | + 14.667 | 2 | 4 |
4 | 10 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford | 80 | + 18.068 | 5 | 3 |
5 | 5 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford | 80 | + 25.998 | 3 | 2 |
6 | 3 | Jacky Ickx | Ferrari | 79 | + 1 Lap | 8 | 1 |
7 | 8 | Peter Revson | McLaren-Ford | 79 | + 1 Lap | 7 | |
8 | 15 | Mike Beuttler | March-Ford | 78 | + 2 Laps | 21 | |
9 | 19 | Clay Regazzoni | BRM | 77 | + 3 Laps | 12 | |
10 | 24 | Carlos Pace | Surtees-Ford | 77 | + 3 Laps | 16 | |
11 | 25 | Howden Ganley | Iso Marlboro-Ford | 77 | + 3 Laps | 11 | |
12 | 1 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford | 76 | Gearbox | 4 | |
13 | 21 | Niki Lauda | BRM | 75 | + 5 Laps | 15 | |
14 | 16 | George Follmer | Shadow-Ford | 74 | + 6 Laps | 19 | |
Ret | 20 | Jean Pierre Beltoise | BRM | 57 | Engine | 9 | |
Ret | 17 | Jackie Oliver | Shadow-Ford | 50 | Suspension | 17 | |
Ret | 23 | Mike Hailwood | Surtees-Ford | 41 | Tyre | 10 | |
Ret | 14 | Jean Pierre Jarier | March-Ford | 38 | Throttle | 20 | |
Ret | 12 | Graham Hill | Shadow-Ford | 16 | Ignition | 18 | |
Ret | 11 | Wilson Fittipaldi | Brabham-Ford | 0 | Accident | 12 | |
Ret | 27 | Reine Wisell | March-Ford | 0 | Suspension | 14 |
Fastest Lap: Denny Hulme 1'26.146
Diskusní téma: Švédsko 1973
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.