Monako 1973
03.06. 1973
Šestý závod letošního mistrovství světa formule1 se jel na městském okruhu v Monte Carlu. Okruh byl prodloužen o 133 metrů, kvůli stavbě nového přístavu v Monte Carlu, byl dokonce vynechán tunel pod hotelem.
V trénincích byl nejrychlejší celý výkend Stewart před Petersonem. Ickx v treninku havaroval a poškodil kolo, Merzario měl kolizi s Follmerem a na jeho voze se pracovalo celou noc, aby mohl odstartovat do závodu. Follmer dopadl hůře, jeho Shadow byl neopravitelný o do závodu neodstartoval.
Jubilantem byl Graham Hill který nastupoval ke své stopadesáté velké ceně. V Monaku se mu vždy dařilo, vyhrál zde už pětkrát, což se nikomu jinému nepodařilo.
Po startu se dostal do čela Cevert, který ve druhém kole poškodil kolo o obrubník a musel zajet do depa. Do vedení se dostal Peterson před Regazzonim, Stewartem a Fittipaldim. Stewart v pátém kole předjel Regazzoniho, v sedmém i vedoucího Petersona a už nikoho před sebe nepustil až do cíle.
Peterson měl opět smůlu a kvůli problémům s motorem, musel zamířit do boxu, se ztrátou téměř jednoho okruhu se vrátil na trať.
Za vedoucí dvojici Stewart a Fittipaldi se dostal nejmladší jezdec startovního pole Niki Lauda, ale opět neměl štěstí a v 25.kole mu přestala fungovat převodovka a musel ostoupit. Převodovka je v Monaku velmi namáhaná a právě proto si nechal Stewart změnit převody pouze na čtyři stupně a tak snížil počet přeřazení z 1560 o 312.
Po Laudově odstoupení se dostal na třetí místo Ickx, kterému se zablokovala převodovka a dokonce havaroval. Dobře jedoucí Wilson Fittipaldi se tak dostal na třetí místo, ale ani jemu se nepodařilo uvidět cíl, po nárazu do hrazení.
Zajímavá situace nastala, když vedoucí Stewart dojel Petersona, který byl na třetím místě, ale o kolo zpět. Peterson se ho snažil přibrzdit a pomoci tak týmovému kolegovi Fittipaldimu, jenže toho zase zpomaloval Cevert, který byl právě před ním rovněž o kolo zpět. Tato stájová taktika nakonec neměla na výsledek závodu žádný vliv.
V závěru se Fittipaldi vedoucímu Stewartovi přibližoval, protože Stewart šetřil vůz. Fiaskem skončil závod pro BRM, závod nedokončil žádný jejich vůz. Dále nedojel nikdo od Ferrari a Iso.
Na pátém místě dojel unavený Peter Revson, který tento výkend absolvoval i závod v Indianapolis.
Kuriozně dopadlo čestné kolo, když Stewart při sundavání helmy a rukavic narazil do Fittipaldiho. Oba to vzali spotovně, jen mechanici Lotusu se neradovali.
Stewart tímto vítězstvím vyrovnal rekord Jima Clarka dvacetipěti vitězství. V počtu letošních vítězství vyrovnal na 3:3 souboj s Fittipaldim a zůstává za ním v průběžném pořadí o čtyři body.
Tento závod byl přelomový pro fanoušky motoristického sportu z Československa, protože to byl první přímý přenos ze závodu formule 1 v Čs. televizi.
Šestý závod letošního mistrovství světa formule1 se jel na městském okruhu v Monte Carlu. Okruh byl prodloužen o 133 metrů, kvůli stavbě nového přístavu v Monte Carlu, byl dokonce vynechán tunel pod hotelem.
V trénincích byl nejrychlejší celý výkend Stewart před Petersonem. Ickx v treninku havaroval a poškodil kolo, Merzario měl kolizi s Follmerem a na jeho voze se pracovalo celou noc, aby mohl odstartovat do závodu. Follmer dopadl hůře, jeho Shadow byl neopravitelný o do závodu neodstartoval.
Jubilantem byl Graham Hill který nastupoval ke své stopadesáté velké ceně. V Monaku se mu vždy dařilo, vyhrál zde už pětkrát, což se nikomu jinému nepodařilo.
Po startu se dostal do čela Cevert, který ve druhém kole poškodil kolo o obrubník a musel zajet do depa. Do vedení se dostal Peterson před Regazzonim, Stewartem a Fittipaldim. Stewart v pátém kole předjel Regazzoniho, v sedmém i vedoucího Petersona a už nikoho před sebe nepustil až do cíle.
Peterson měl opět smůlu a kvůli problémům s motorem, musel zamířit do boxu, se ztrátou téměř jednoho okruhu se vrátil na trať.
Za vedoucí dvojici Stewart a Fittipaldi se dostal nejmladší jezdec startovního pole Niki Lauda, ale opět neměl štěstí a v 25.kole mu přestala fungovat převodovka a musel ostoupit. Převodovka je v Monaku velmi namáhaná a právě proto si nechal Stewart změnit převody pouze na čtyři stupně a tak snížil počet přeřazení z 1560 o 312.
Po Laudově odstoupení se dostal na třetí místo Ickx, kterému se zablokovala převodovka a dokonce havaroval. Dobře jedoucí Wilson Fittipaldi se tak dostal na třetí místo, ale ani jemu se nepodařilo uvidět cíl, po nárazu do hrazení.
Zajímavá situace nastala, když vedoucí Stewart dojel Petersona, který byl na třetím místě, ale o kolo zpět. Peterson se ho snažil přibrzdit a pomoci tak týmovému kolegovi Fittipaldimu, jenže toho zase zpomaloval Cevert, který byl právě před ním rovněž o kolo zpět. Tato stájová taktika nakonec neměla na výsledek závodu žádný vliv.
V závěru se Fittipaldi vedoucímu Stewartovi přibližoval, protože Stewart šetřil vůz. Fiaskem skončil závod pro BRM, závod nedokončil žádný jejich vůz. Dále nedojel nikdo od Ferrari a Iso.
Na pátém místě dojel unavený Peter Revson, který tento výkend absolvoval i závod v Indianapolis.
Kuriozně dopadlo čestné kolo, když Stewart při sundavání helmy a rukavic narazil do Fittipaldiho. Oba to vzali spotovně, jen mechanici Lotusu se neradovali.
Stewart tímto vítězstvím vyrovnal rekord Jima Clarka dvacetipěti vitězství. V počtu letošních vítězství vyrovnal na 3:3 souboj s Fittipaldim a zůstává za ním v průběžném pořadí o čtyři body.
Tento závod byl přelomový pro fanoušky motoristického sportu z Československa, protože to byl první přímý přenos ze závodu formule 1 v Čs. televizi.
1973 Monaco Grand Prix
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford | 78 | 1:57'44.3 | 1 | 9 |
2 | 1 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford | 78 | + 1.3 | 5 | 6 |
3 | 2 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford | 77 | + 1 Lap | 2 | 4 |
4 | 6 | Francois Cevert | Tyrrell-Ford | 77 | + 1 Lap | 4 | 3 |
5 | 8 | Peter Revson | McLaren-Ford | 76 | + 2 Laps | 15 | 2 |
6 | 7 | Denny Hulme | McLaren-Ford | 76 | + 2 Laps | 3 | 1 |
7 | 9 | Andrea de Adamich | Brabham-Ford | 75 | + 3 Laps | 25 | |
8 | 23 | Mike Hailwood | Surtees-Ford | 75 | + 3 Laps | 13 | |
9 | 27 | James Hunt | March-Ford | 73 | Engine | 18 | |
10 | 17 | Jackie Oliver | Shadow-Ford | 72 | + 6 Laps | 22 | |
11 | 11 | Wilson Fittipaldi | Brabham-Ford | 71 | Fuel system | 9 | |
Ret | 14 | Jean Pierre Jarier | March-Ford | 67 | Gearbox | 14 | |
Ret | 12 | Graham Hill | Shadow-Ford | 62 | Suspension | 24 | |
Ret | 4 | Arturo Merzario | Ferrari | 58 | Oil pressure | 16 | |
Ret | 10 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford | 46 | Gearbox | 19 | |
Ret | 3 | Jacky Ickx | Ferrari | 44 | Halfshaft | 7 | |
Ret | 25 | Howden Ganley | Iso Marlboro-Ford | 41 | Halfshaft | 10 | |
Ret | 20 | Jean Pierre Beltoise | BRM | 39 | Accident | 11 | |
Ret | 24 | Carlos Pace | Surtees-Ford | 31 | Halfshaft | 17 | |
Ret | 18 | David Purley | March-Ford | 31 | Fuel leak | 23 | |
Ret | 26 | Nanni Galli | Iso Marlboro-Ford | 30 | Halfshaft | 21 | |
Ret | 21 | Niki Lauda | BRM | 24 | Gearbox | 6 | |
Ret | 22 | Chris Amon | Tecno | 22 | Overheating | 12 | |
Ret | 19 | Clay Regazzoni | BRM | 15 | Brakes | 8 | |
Ret | 15 | Mike Beuttler | March-Ford | 3 | Engine | 20 |
Fastest Lap: Emerson Fittipaldi 1'28.100
Diskusní téma: Monako 1973
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.