Kanada
23.09. 1973
Předposlední závod mistrovství světa se jel na okruhu Mosport padesát mil od Toronta.
Trénink probíhal za deštivého a mlhavého počasí. Nejrychlejší Peterson měl o více než vteřinu lepší čas než druhý Revson, třetí pozici na startu si vybojoval Jody Scheckter, který se opět objevil na McLarenu. Třetí vůz nasadil i Tyrrell. Původně měl startovat s Tyrrellem Patrick Depailler, ten si však zlomil mohu na motokrosu a volné místo zaujal Chris Amon. Na jeho voze byla namontována pro Tyrrell nezvyklá příď podobná Lotusu. Mezi jezdce se vrátil i Tim Schenken na Williamsu a Ferrari přijelo opět bez Ickxe.
Nepříjemný zážitek si odnesl Clay Regazzoni. Seděl už ve svém BRM, když mu bylo oznámeno, že je s okamžitou platností propuštěn! Jeho vůz dostal pro závod bývalý jezdec stáje, Peter Gethin.
Den závodu přinesl opět vytrvalý déšť a 50 000 diváků si muselo počkat na zlepšení počasí dvě hodiny. Když se konečně odstartovalo, vedení se ujal na mokré trati Peterson před Scheckterem, Laudou, Fittipaldim a Stewartem. Start se nevydařil Revsonovi a propadl se do zadu.
V první části závodu byl nejrychlejší Lauda. Předjel oba dva jezdce před sebou a začal se jim vzdalovat. Jeho pneumatiky Firestone jindy za konkurencí zaostávají, na mokré trati jsou však rozhodně lepší. Souboj o druhé místo mezi Petersonem a Scheckterem nezvládl na vlhké trati ani jeden z nich. Peterson v sedmnáctém kole havaroval, Scheckter rovněž vyjel z trati, ale se ztrátou pokračoval v závodě. Tou dobou už začala trať osychat, vedl Lauda před Fittipaldim a Pacem. Postupně začali všichni jezdci jezdit do boxů na výměnu pneumatik, vzorkovaných za hladké. Lauda tak učinil ve dvacátém kole, do čela šel Fittipaldi před Oliverem, Cevertem a Scheckterem.
Poprvé v historii, zajeli během závodu měnit pneumatiky všichni jezdci a to způsobilo komisařům nevídané těžkosti. Pořadí se zcela promíchalo a výsledková tabule zela prázdnotou. Nebylo totiž ani jisté, kolik má kdo za sebou odjetých kol.
Ve třiatřicátém kole, na třetím místě jedoucí Scheckter ve snaze předjet Ceverta, zvolil špatný manévr, jejich vozy se srazily a zablokovaly trať. Pořadatelé začali mávat žlutými praporky a poprvé v historii vyjel na trať vůz pořadatelů, tzv. "pace-car". Cevert který bojuje o druhé místo v mistrovství světa, vyskočil z vozu a začal si se Scheckterem vyřitovat účty ručně. Jejich pěstní souboj museli s velkým úsilím ukončit až pořadatelé.
Závodní automobily se mezitím seřadily za zpomalovací vůz a pět kol za ním kroužily. V tu dobu vedl Stewart před Fittipaldim. Mezitím další jezdci začali zajíždět do boxů a to pořadatelům ještě více zkomplikovalo přehled o situaci na trati. Šéfové stájí si vedli své vlastní záznamy, ale ani oni si nebyli pořadím jisti.
Jakmile byly rozbité vozy odstraněny, závod se rozjel na plné obrátky. Za vzniklé situace se vozy naprosto promíchaly, v čele se objevil dokonce Howdem Ganley na Iso-Marlboro, sledoval ho Pace, Fittipaldi, Lauda a Revson. Potom na několik kol převzal vedení Beltoise na BRM a po něm Oliver na Shadowu.
V poslední fázi závodu měli smůlu Lauda a Pace, kteři museli z předních pozic odstoupit. Dvě kola před cílem Olivera předjel Fittipaldi a mnozí soudili, že zvítězil. I Colin Chapman radostně vyhodil v cíli svou čapku do vzduchu. Podle záznamů pořadatelů však před těmito dvěma jel ještě Peter Revson.
Teprve po dvouch hodinách bylo vydáno neoficiální pořadí a pochopitelně následovaly protesty. Fittipaldi: "Byl jsem stále před Revsonem a skončil za ním?" Oliver k tomu dodává: "Emerson mě předjel, Revson však ne!" I další byli přesvědčeni, že Revson byl odmávnut když dokončil osmdesáté kolo, zatímco ostatní měli už o kolo více. Další dvě hodiny trvalo jednání, než byly vydány oficiální výsledky. Kdo opravdu zvítězil, se už asi nikdy nedozvíme, platí samozřejmě oficiální pořadí.
Předposlední závod mistrovství světa se jel na okruhu Mosport padesát mil od Toronta.
Trénink probíhal za deštivého a mlhavého počasí. Nejrychlejší Peterson měl o více než vteřinu lepší čas než druhý Revson, třetí pozici na startu si vybojoval Jody Scheckter, který se opět objevil na McLarenu. Třetí vůz nasadil i Tyrrell. Původně měl startovat s Tyrrellem Patrick Depailler, ten si však zlomil mohu na motokrosu a volné místo zaujal Chris Amon. Na jeho voze byla namontována pro Tyrrell nezvyklá příď podobná Lotusu. Mezi jezdce se vrátil i Tim Schenken na Williamsu a Ferrari přijelo opět bez Ickxe.
Nepříjemný zážitek si odnesl Clay Regazzoni. Seděl už ve svém BRM, když mu bylo oznámeno, že je s okamžitou platností propuštěn! Jeho vůz dostal pro závod bývalý jezdec stáje, Peter Gethin.
Den závodu přinesl opět vytrvalý déšť a 50 000 diváků si muselo počkat na zlepšení počasí dvě hodiny. Když se konečně odstartovalo, vedení se ujal na mokré trati Peterson před Scheckterem, Laudou, Fittipaldim a Stewartem. Start se nevydařil Revsonovi a propadl se do zadu.
V první části závodu byl nejrychlejší Lauda. Předjel oba dva jezdce před sebou a začal se jim vzdalovat. Jeho pneumatiky Firestone jindy za konkurencí zaostávají, na mokré trati jsou však rozhodně lepší. Souboj o druhé místo mezi Petersonem a Scheckterem nezvládl na vlhké trati ani jeden z nich. Peterson v sedmnáctém kole havaroval, Scheckter rovněž vyjel z trati, ale se ztrátou pokračoval v závodě. Tou dobou už začala trať osychat, vedl Lauda před Fittipaldim a Pacem. Postupně začali všichni jezdci jezdit do boxů na výměnu pneumatik, vzorkovaných za hladké. Lauda tak učinil ve dvacátém kole, do čela šel Fittipaldi před Oliverem, Cevertem a Scheckterem.
Poprvé v historii, zajeli během závodu měnit pneumatiky všichni jezdci a to způsobilo komisařům nevídané těžkosti. Pořadí se zcela promíchalo a výsledková tabule zela prázdnotou. Nebylo totiž ani jisté, kolik má kdo za sebou odjetých kol.
Ve třiatřicátém kole, na třetím místě jedoucí Scheckter ve snaze předjet Ceverta, zvolil špatný manévr, jejich vozy se srazily a zablokovaly trať. Pořadatelé začali mávat žlutými praporky a poprvé v historii vyjel na trať vůz pořadatelů, tzv. "pace-car". Cevert který bojuje o druhé místo v mistrovství světa, vyskočil z vozu a začal si se Scheckterem vyřitovat účty ručně. Jejich pěstní souboj museli s velkým úsilím ukončit až pořadatelé.
Závodní automobily se mezitím seřadily za zpomalovací vůz a pět kol za ním kroužily. V tu dobu vedl Stewart před Fittipaldim. Mezitím další jezdci začali zajíždět do boxů a to pořadatelům ještě více zkomplikovalo přehled o situaci na trati. Šéfové stájí si vedli své vlastní záznamy, ale ani oni si nebyli pořadím jisti.
Jakmile byly rozbité vozy odstraněny, závod se rozjel na plné obrátky. Za vzniklé situace se vozy naprosto promíchaly, v čele se objevil dokonce Howdem Ganley na Iso-Marlboro, sledoval ho Pace, Fittipaldi, Lauda a Revson. Potom na několik kol převzal vedení Beltoise na BRM a po něm Oliver na Shadowu.
V poslední fázi závodu měli smůlu Lauda a Pace, kteři museli z předních pozic odstoupit. Dvě kola před cílem Olivera předjel Fittipaldi a mnozí soudili, že zvítězil. I Colin Chapman radostně vyhodil v cíli svou čapku do vzduchu. Podle záznamů pořadatelů však před těmito dvěma jel ještě Peter Revson.
Teprve po dvouch hodinách bylo vydáno neoficiální pořadí a pochopitelně následovaly protesty. Fittipaldi: "Byl jsem stále před Revsonem a skončil za ním?" Oliver k tomu dodává: "Emerson mě předjel, Revson však ne!" I další byli přesvědčeni, že Revson byl odmávnut když dokončil osmdesáté kolo, zatímco ostatní měli už o kolo více. Další dvě hodiny trvalo jednání, než byly vydány oficiální výsledky. Kdo opravdu zvítězil, se už asi nikdy nedozvíme, platí samozřejmě oficiální pořadí.
1973 Canadian Grand Prix
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Peter Revson | McLaren-Ford | 80 | 1:59'04.083 | 2 | 9 |
2 | 1 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford | 80 | + 32.734 | 5 | 6 |
3 | 17 | Jackie Oliver | Shadow-Ford | 80 | + 34.505 | 14 | 4 |
4 | 20 | Jean Pierre Beltoise | BRM | 80 | + 36.514 | 16 | 3 |
5 | 5 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford | 79 | + 1 Lap | 9 | 2 |
6 | 25 | Howden Ganley | Iso Marlboro-Ford | 79 | + 1 Lap | 22 | 1 |
7 | 27 | James Hunt | March-Ford | 78 | + 2 Laps | 15 | |
8 | 10 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford | 78 | + 2 Laps | 4 | |
9 | 23 | Mike Hailwood | Surtees-Ford | 78 | + 2 Laps | 12 | |
10 | 29 | Chris Amon | Tyrrell-Ford | 77 | + 3 Laps | 11 | |
11 | 11 | Wilson Fittipaldi | Brabham-Ford | 77 | + 3 Laps | 10 | |
12 | 9 | Rolf Stommelen | Brabham-Ford | 76 | + 4 Laps | 18 | |
13 | 7 | Denny Hulme | McLaren-Ford | 75 | + 5 Laps | 7 | |
14 | 26 | Tim Schenken | Iso Marlboro-Ford | 75 | + 5 Laps | 24 | |
15 | 4 | Arturo Merzario | Ferrari | 75 | + 5 Laps | 20 | |
16 | 12 | Graham Hill | Shadow-Ford | 73 | + 7 Laps | 17 | |
17 | 16 | George Follmer | Shadow-Ford | 73 | + 7 Laps | 13 | |
18 | 24 | Carlos Pace | Surtees-Ford | 72 | + 8 Laps | 19 | |
NC | 18 | Jean Pierre Jarier | March-Ford | 71 | + 9 Laps | 23 | |
NC | 28 | Rikky von Opel | Ensign-Ford | 68 | + 12 Laps | 26 | |
Ret | 21 | Niki Lauda | BRM | 62 | Transmission | 8 | |
Ret | 0 | Jody Scheckter | McLaren-Ford | 32 | Accident | 3 | |
Ret | 6 | Francois Cevert | Tyrrell-Ford | 32 | Accident | 6 | |
Ret | 15 | Mike Beuttler | March-Ford | 20 | Engine | 21 | |
Ret | 2 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford | 16 | Suspension | 1 | |
Ret | 19 | Peter Gethin | BRM | 5 | Oil pump | 25 |
Fastest Lap: Emerson Fittipaldi 1'13.697