Belgie 1972
04.06.1972
Letos se jela velká cena Belgie na novém okruhu v Nivelles. Tento okruh byl postaven nedaleko od Waterloo nákladem 200 milionú belgických franků, neboť proti nesmírně rychlé a nebezpečné trati ve Spa měla asociace jezdců už léta výhrady. Vloni i v roce 1969 na ní dokonce odmítli startovat.
Na startu závodu v Belgii chyběl Jackie Stewart u kterého byla zjištěna vážná žaludeční choroba a lékař mu doporučil dlouhodobou léčbu a především klid. Stewart se vyjádřil, že bolest žaludku pociťuje již šest roků a přičítal to stálému cestování a nepravidelné životosprávě.
Nejlepšího času v tréninku dosáhl Fittipaldi za ním byl Regazzoni a Hulme. Do svého Brabhamu se vrátil po zranění Reutemann a dostal k dispozici nový vůz, zatímco loňský model zůstal pro Wilsona Fittipaldiho. Novinkou ve startovním poli byla stáj Tecno s vlastním dvanáctiválcem, jezdci jsou Nanni Galli a Derek Bell. Krizí prochází loni úspěšná stáj March, v tréninku laborovala s převodovkou a nakonec si zapůjčila od Mike Beutlera jeho "slepenec" z vozů March formule 1 a 2 a na trať s ním vyjel Lauda a za ním Peterson na továrním stroji mu nestačil. . .
Na závod přišlo 60 000 diváků a ti doufali ve vítězství domácího matadora Jackyho Ickxe. Start nejlépe zvládl Ragazzoni na Ferrari a ujal se vedení před Fittipaldim. Brazilec se zavěsil za Regazzoniho a v osmém kole jej předjel za ním se nejlépe dařilo Cevertovi na jediném Tyrrellu, předjel Hulma i Regazzoniho a usadil se na druhé pozici.
Vozy Ferrari neměly svůj den. Nejprve odpadl ze třetího místa Ickx, který měl problémy s pedály a nakonec i s elektrikou, potom měl Regazzoni kolizi v 58.kole při přejíždění vozu Tecno, který byl o kolo zpět a rovněž byl vyřazen. Na třetí příčku se dostal Amon, devět kol před cílem musel do boxu dotankovat. Při stíhací jízdě zajel nejrychlejši kolo, stačilo to však jen na šesté místo.
V závodě tak zvítězil Emmerson Fittipaldi na Lotusu, když podle jeho slov, jel vůz jako hodinky. Fittipaldi si svým vítězstvím upevnil vedení v šampionátu.
1972 Belgian Grand Prix
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 32 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford | 85 | 1:44'06.7 | 1 | 9 |
2 | 8 | Francois Cevert | Tyrrell-Ford | 85 | + 26.6 | 5 | 6 |
3 | 9 | Denny Hulme | McLaren-Ford | 85 | + 58.1 | 3 | 4 |
4 | 34 | Mike Hailwood | Surtees-Ford | 85 | + 1'12.0 | 8 | 3 |
5 | 16 | Carlos Pace | March-Ford | 84 | + 1 Lap | 11 | 2 |
6 | 5 | Chris Amon | Matra | 84 | + 1 Lap | 13 | 1 |
7 | 10 | Peter Revson | McLaren-Ford | 83 | + 2 Laps | 7 | |
8 | 25 | Howden Ganley | BRM | 83 | + 2 Laps | 15 | |
9 | 11 | Ronnie Peterson | March-Ford | 83 | + 2 Laps | 14 | |
10 | 27 | Helmut Marko | BRM | 83 | + 2 Laps | 23 | |
11 | 6 | Rolf Stommelen | March-Ford | 83 | + 2 Laps | 20 | |
12 | 12 | Niki Lauda | March-Ford | 82 | + 3 Laps | 25 | |
13 | 19 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford | 81 | + 4 Laps | 9 | |
14 | 33 | Dave Walker | Lotus-Ford | 79 | + 6 Laps | 12 | |
Ret | 17 | Graham Hill | Brabham-Ford | 73 | Suspension | 16 | |
NC | 15 | Henri Pescarolo | March-Ford | 59 | + 26 Laps | 19 | |
Ret | 30 | Clay Regazzoni | Ferrari | 57 | Accident | 2 | |
Ret | 36 | Andrea de Adamich | Surtees-Ford | 55 | Engine | 10 | |
Ret | 22 | Nanni Galli | Tecno | 54 | Accident | 24 | |
Ret | 29 | Jacky Ickx | Ferrari | 47 | Injection | 4 | |
Ret | 14 | Mike Beuttler | March-Ford | 31 | Halfshaft | 22 | |
Ret | 18 | Wilson Fittipaldi | Brabham-Ford | 28 | Gearbox | 18 | |
Ret | 24 | Peter Gethin | BRM | 27 | Fuel pump | 17 | |
Ret | 23 | Jean Pierre Beltoise | BRM | 15 | Overheating | 6 | |
Ret | 35 | Tim Schenken | Surtees-Ford | 11 | Overheating | 21 |
Diskusní téma: Belgie 1972
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.